Za koga praviš sajt? Kako ćeš da napraviš sajt?

Izazovi u izradi websajta baziran na wordpress-u

Poput izrade kuće, izbor pravih materijala je ključan ...

Za koga se prave sajtovi?

Na prvu je odgovor – pa za klijenta, za njegov biznis. Ali ako preformulišemo pitanje u: „Ko će koristiti sajt?“, onda odgovor dobija drugu perspektivu i baca svetlo na zaposlene sa jedne strane i korisnike na drugoj strani. Ako dalje krenemo da razmišljamo kao klijent, kojima i upućujemo ovo pitanje, videćemo da će sajt administrirati ili sam klijent koji nas je kontaktirao za izradu prezentacije, ili ako se radi o većoj kompaniji neki Pera ili Mika koji nemaju predstavu šta će ih snaći kada se razvoj sajta završi.

Prosto sajtovi, odnosno CMS-ovi(Content Management System), kada se prave, uglavnom se ne razmišlja o osobama koji će ih administrirati, već se ide sa pretpostavkom – snaći će se. Taj deo je upravo mesto ka kome uvek treba više pažnje usmeriti.

Jednostavan admin panel je osnova SEO sajta. Možda ste čuli izraz: „Sadržaj je kralj (Content is the king)“, izraz koji je zapravo osnova optimizacije sajta za pretraživače. Ako uzmemo da će sadržaj unositi Pera ili Mika neke firme ili sam klijent, onda je jasno da ne možemo zanemariti činjenicu da administratorska sekcija, ne sme biti izazovna, sa poljima koja mogu pokvariti sadržajni prikaz, semantiku, odnosno sa poljima koji će omogućiti administratoru da napravi grešku prilikom unosa.

To zapravo znači da izrada sajta ne počinje niti se završava pravljenjem dela sajta koji će videti samo posetioci, već kvalitet mora biti propagiran i kroz ceo admin deo wordpress-a. Da li koristili Gutenberg, ili Page Buildere ili bazirate admin panel na Advanced Custom Fields plugin-u, kao što je činjenica je da većina CMS-abilnih sajtova koristi wordpress kao rešenje, taj procenat wordpress admin sekcija nije isti za sve. Administratorske sekcije se razlikuju, prvenstveno od toga kojim ste putem krenuli da izradite sajt.

U poslednje vreme dosta otpora postoji prema wordpress-u, ali to nije greška wordpress-a. To je vaša greška. Greška vaših izbora, greška što ste obraćali pažnju samo na ono što će vaši posetioci videti, a ne i vaši zaposleni. Iako postojanje mogućnosti da kompletno pretumbate i stilizujete admin sekciju wordpress-a neki smatraju za lošu stvar, ja lično to ne vidim kao manu wordpress-a, nego kao prednost, iako zbog neznanja trpi jedno od najboljih CMS rešenja ikad.

Administratori sadržaja niti su programeri, niti su QA-evi, niti su tehnički najpismenije osobe

Naravno da je sve lakše ako jesu, ali administratori sadržaja prosto nisu programeri. Šta možemo očekivati od budućih administratora? Možemo podrazumevati da se snalaze u Microsoft Office paketu programa, poput word-a, excel-a i powerpointa i više od njih ne trebamo očekivati.

To znači da nakon lansiranja sajta, trebamo obezbediti da admin sekcija sajta bude lepo koncipirana, sve lepo složeno, intuitivno i pregledno. To će kasnije doneti da se sajt lako administrira, da se lakše dodaju i menjaju strane i postovi i na kraju dana administratori će se fokusirati na pisanje sadržaja i neće google-ati razliku između h1 i h5 tagova u semantičkom smislu, nećemo im omogućiti da mogu da naprave SEO greške ili vizuelne greške drugog tipa i nećemo na njih prebaciti svu vrelinu klijenta kada nešto pokvare ili polome, a što je realno krivica autora teme, agencije ili programera koja je sve to napravila, a ne content admina.

Kako doći do sajta baziranog na wordpress-u?

Postoje dva popularna načina na koji možete napraviti sajt baziran na wordpress-u, jedan je popularniji, jer je inicijalno lakši, a drugi je bolji, ali je inicijalno teži.

1. Kreiranje sajta upotrebom page builder-a

Po strani izbor hostinga, i kupovina domena, to ćemo pokriti u nekim budućim postovima, sada se fokusiramo samo na način na koji se pravi sajt u wordpress-u. Ako odaberete lakši put, put bez dizajnera, programera, SEO stručnjaka, već put koji obuhvata angažovanje ljudi koji će kliktanjem doći do vama potrebnih funkcionalnosti u vidu instaliranja velikog broja plugin-ova, themeforest teme, dobićete brzo sajt kojim ćete biti zadovoljni u početku, međutim koji početi da vas žulja pre ili kasnije.

Povremeni lomovi u dizajnu, nekonzistentnost redosleda elemenata, lomovi na određenim rezolucijama, greškama u html semantici, greškama u strukturi, ogromnoj količini i dubini html-a, i na kraju, pošto je taj kod na pogrešnom mestu (umesto u fajl sistemu nalazi se u bazi podataka) potrebno je vreme da se sav taj sadržaj iščita iz baze, što se može otkloniti keširanjem, ali se to retko dešava, pa sajt ostane spor. Međutim najbitnija stvar, koju saznate tek nakon par godina pisanja sadržaja u starom formatu, kada odlučite da promenite temu, sav sadržaj najčešće ne može automatski da se migrira u nov format, prosto jer je sadržaj nestandardno, unikatno za prethodni setup, čuvan u bazi, a tekstovi se ne mogu lako iščupati od silnog html-a sačuvanog u bazi, što opet ne bi bio slučaj da su samo tekstovi u bazi, a html struktura u php fajlu / fajl sistemu.

Možemo i na dalje pričati, ali najbolje je da napravimo listu, za i protiv page builder varijante:

Prednosti upotrebe page builder-a – razlozi ZA page builder
  1. brže do sajta
  2. ne treba dizajner i programer
Mane upotrebe page builder-a – razlozi PROTIV page builder-a
  1. Brzina učitavanja – page builderi imaju veliki uticaj na performanse sajta, kako na front end, tako i na back end deo
  2. Nestabilan izgled sajta – kada dođe do update-a page builder plugin-a, nema garancija da će se učitana strana isto prikazivati kao i pre update-a
  3. Sigurnosni izazovi – izrada moćnog drag & drop builder-a koji podržava desetine komponenti je sve samo ne jednostavno i neretko se oslanja na postojanje javaskripta / biblioteka koje dovode do određenih povremenih sigurnosnih rupa
  4. Fina podešavanja – page builder-i zanemaruju bitnost korisničkog iskustva. Postoji plafon šta može da se učini ako se oslanjamo na page builder-e, što dovodi do kasnijih kompromisa u funkcionalnostima i izgledu
  5. Ograničenost – nisu napravljeni za laku implementaciju prilagođenih / custom funkcionalnosti
  6. Nemoguća migracija sadržaja – page builder-i uglavnom koriste sebi svojstveno formatiranje koda, način na koji se pozivaju blokovi htmla ili nekog drugog dinamičkog bloka, kao i obrada i prikaz tako sačuvanih blokova iz baze. Uklanjanje page builder plugin-a, dovela bi do sakrivanja svih blokova ili još gore nesmislenog prikaza nasumičnih ili svih blokova. Migracija sadržaja sa jednog page builder na sistem drugog page buildera ili do rešenja koje ne koristi page builder-e, je obično horor avantura, često bez srećnog kraja.

2. Kreiranje sajta programiranjem prilagođene teme – custom theme development

Da, teži put, poput gradnje kuće upotrebom cigle naspram kućica od pruća i slame, ali pravi smer kretanja svakog biznisa koji razmišlja bar dva koraka unapred. Dodatno, custom theme development uz propratnu tehničku dokumentaciju, omogućava i vašu nezavisnost u odnosu na programere / programersku agenciju koja je inicijalno i napravila vaš sajt – niste osuđeni samo na jedne izvođače radova, koji potencijalno mogu da vas uslovljavaju, nego uz prateću dokumentaciju, poput planova kuće, možete tražiti i druge izvođače u cilju daljeg unapređivanja i razvoja sajta.

Vaša online prodavnica, će biti pažljivo kreirana tačno prema vašim planovima i potrebama vašeg biznisa, pa samim tim u sebi će sadržati samo neophodne CSS stilove i neophodne Javascript biblioteke, pa će se i učitavati brže, nego paralele bazirane na theme forest temama od pedesetak dolara.

Admin panel ovakve prezentacije će biti olakšan od svih nepotrebnih funkcionalnosti, takođe prilagođen potrebama vašeg biznisa, pa će samim tim i administracija biti lakša i manje zbunjujuća. Ovaj način pravljenja sajta, omogućava programerima da vam dodatno olakšaju administraciju i omoguće da upisujete tekst gde je potreban / biće prikazana samo takva polja, dok će se u bazi podataka čuvati samo tekstualni sadržaji koji će naknadno moći lako da se migriraju na nov sajt. Za ovaj pristup razvoja sajta, takođe ćemo napraviti listu, protiv i za, kako bi mogli da uporedite sa page builder varijantom i kako bi vam olakšali izbor.

Prednosti dizajniranja i programiranja prilagođene wordpress teme prema potrebama klijenta
  1. Brzina učitavanja sajta – uglavnom se znatno brže učitavaju od sajtova baziranih na page builderima. Korišćenjem alata poput PageSpeed Insights ili GTmetrix-a možete da vidite ocenu bilo kog sajta, nezavisno od brzine vašeg interneta. To su pokazatelji da li se sajt dovoljno brzo ili sporo učitava, a ovaj faktor(između ostalih faktora) se takođe koristi prilikom rangiranja pozicije vaše prezentacije u rezultatima pretrage – faktor koji utiče na SEO.
  2. Konzistentnost – kako vreme bude prolazilo, vaša prezentacija će izgledati identično kao i prvog dana, nakon ogromne količine primenjenih update-a plugin-ova i wordpress-a.
  3. Sigurnost – WordPress kao open source platforma, je sklon bezbednosnim izazovima, koji se više/manje lako mogu rešiti. Međutim sajtovi koji su bazirani na temi koja nije open source, imaju bolje šanse da se problemi otklone i ne pojave u budućnosti.
  4. Fina podešavanja – nema kompromisa, dobija se tačno šta je traženo.
  5. Naknadne izmene – uz propratnu tehničku dokumentaciju, lako je dodati nove i izmeniti postojeće funkcionalnosti
  6. Migracija sadržaja – u bazi se čuvaju podaci koji se naknadno lako mogu migrirati u bilo koji novi format
Mane dizajniranja i programiranja prilagođene wordpress tema prema potrebama klijenta
  1. Cena – angažovanjem dizajnera i programera definitivno skuplji pristup, nego kupovina themeforest teme
  2. Vreme – potrebno je više vremena da se izradi sajt baziran na ovakvom rešenju

Zaključak

Generalno gledano, sve zavisi od onoga što želite da postignete. Ako ulažete u biznis za koji znate ili želite da verujete da će dugo biti prisutan na digitalnom nebu, onda nema razmišljanja – wordpress sajt baziran na custom temi je put kojim treba ići, dok sa druge strane, ako pravite nešto jednokratno, nešto što unapred ima definisan kratak vek trajanja, možda u tom slučaju je page builder pristup put kojim treba ići, ali opet sve zavisi od slučaja do slučaja.

Bilo kako bilo, obratite pažnju na ono što dobijate.

Komentari

  1. Trenutno nema komentara.

Sva polja su obavezna.